Friday, 31 December 2010

Tahukah Antum/Antunna Nama-nama Lain Bagi Air Zamzam??

Mengikut para ulama, zamzam mempunyai lebih daripada 50 nama.
Antaranya ialah:

1.         Barakah                 
2.        Mubarakh
3.        Barrah
4.        Busyra
5.        Tuktam
6.        Maktumah
7.        Haramiyah
8.        Hafirah Abdul Mutallib
9.        Rakdaah Jibrail
10.     Al-Rawa’
11.       Sabiq
12.      Salimah
13.      Siqayat al-Haj
14.      Sayyidah
15.      Shabba’ah
16.      Syarab al-Abrar
17.      Syifa’u Suqman
18.      Safiyah
19.      Thahirah
20.     Tha’mu Thu’min

Muhasabah Cintamu di Jalan Raya

 
LoVe
   Ketiadaan cinta adalah antara penyebab berlakunya kemalangan. Apabila manusia dikuasa marah, kecewa, dendam, putus asa dalam kehidupan… Segala-galanya itu dihamburkan semasa memegang stereng kereta. Tidak ada cinta di dalam kereta, tidak ada cinta di jalan raya. Kenapa? Sebab tidak ada cinta di dalam dada.
   Ya, kalau kita bersesak-sesak kini, dulu dan nanti di lebuh raya… Cuba kenang-kenangkan “ole-ole” renungan yang sederhana ini. Lebuh raya hakikat cerminan lebuh “kehidupan” yang lebih luas dan mencabar. Kenang-kenangkan destinasi dalam kembara yang singkat ini. Korban di jalan kehidupan ini sesungguhnya lebih dahsyat daripada korban di jalan raya yang sering digembar-gemburkan oleh media massa. Kita dalam golongan yang mana?
   Apakah kita menjadi golongan yang mencapai segala-galanya tetapi kehilangan nilai-nilai teras dan asas sebagai seorang manusia? Litar di jalan raya tidak ubah seperti litar dalam kehidupan juga. Mereka yang tega melanggar undang-undang Allah apatah lagi undang-undang ciptaan manusia, demi mencapai kepentingan diri.
   Atau lebih “brutal” lagi berselindung di sebalik undang-undang bersenjatakan kelicikan dan kelincahan strategi tetapi menafikan “suara hati”. Ini kerap berlaku dalam politik demokrasi. Oleh sebab itulah, pakar-pakar pengkaji politiksering menyatakan “What is politically right, but morally otherwise” [Apa yang secara politiknya betul walau[un dari segi moralnya sebaliknya]!
   Ya, mungkin tanpa cinta kepada Allah dan cinta sesama manusia kita boleh mencapai “quantity of our material” [harta, pangkat dan nama] tetapi kita akan kehilangan sesuatu yang lebih berharga yakni “quality of our hearts” – kemesraan, kasih saying dan budi. Golongan ini hakikatnya ialah “haiwan berteknologi” dalam belantara konkrit. Tidak susah untuk mengenal mereka walaupun selalunya mereka ini memakai seribu topeng untuk bermuka-muka.
   Usah kita terjebak dengan keresahan golongan yang sentiasa hidup dalam “transisi” antara kebaikan dan kejahatan. Sebelah kakinya di daerah cinta menakala pada sebelah lagi di daerah sengketa. Buat baik belum terasa nikmatnya, buat jahat terasa menderita. Mereka ini sentiasa dalam delima, konflik dan kisis.
   Di mana rasa cinta kita ketika memimpin, berniaga, mendidik, bekerja, bertani dan sebagainya? Sesungguhnya pergolakan dalam politik, ekonomi, sosial sedang kita hadapi masa kini ialah “kesesakan” dalam lalu lintaas kehidupan.
   Kita boleh bermuhasabah di kedudukan mana kita dalam kesesakan ini. Dan jika mata hati anda tajam membuat renungan… tidak sukar jugak untuk mengenali golongan pertama dan kedua dalam kehidupan ini. Di wajah mereka tidak ada cinta!!!
Rujukan : Us.Pahrol
 

Wednesday, 29 December 2010

~Pengajian Pondok~


*SEKILAS LALU*
HASSAN : Lama tak jumpa ko…Anak-anak ape kabo?
HUSSIN  : Em…Semua bagus.Ko camna?Masih menduda lagi ke?
HASSAN : Nak buat camna.Muka dah kerepot.Dah takde sape yang ndak…Anak-anak ko mesti dah kerja semua, kan?
HUSSIN  : Mana ada?Yang sulong tu, baru masuk tahun akhir sambung PHD, kos jurutera di USA…
                : Kak ngahnya pulak, 2 tahun di India.Abis nanti, jadi prof la tu..
                : Yang ke-3 pulak, baru berangkat semalam, ke London,  amik kos perundangan…
HASSAN : Wow…Dahsyat anak-anak ko…Menjadi semuanya, Alhamdulillah…
HUSSIN  : Ni Cuma…Yang si bongsu nih.Tak jadi ape, dia ngaji pondok aje kat Kelantan tu…
HASSAN : ooo…Sekolah Pondok la tu…
                : Ko kene sedar, anak yang belajar pondok tu la yang  berguna.Bahkan di akhirat nanti, dia yang akan menyelamatkan orang tuanya…

Sunday, 12 December 2010

Doa Ketika Angin Ribut

اللَّهُمَّ اِنِّى اَسْاَلُكَ خَيْرُهاَ , وَاَعُوذُ بِكَ مَنْ شَرِّهَا
Maksudnya:’’Ya Allah, aku pinta daripada-Mu kebaikannya dan aku berlindung dengan-Mu daripada keburukannya.
(Riwayat Abu Daud 4/326 dan Ibn Majah 2/1228)



Sunday, 28 November 2010

misi jihad cinta...

“Sayang, kita dah sampai.” Safiyyah menggosok mata yang masih tertutup. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.

“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.” Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.

“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak ke mana. Tapi abang tak jawab pun.”

“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulang tahun perkahwinan kita.”

“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”

“Nak kahwin lagi ya?”

Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.

“Kalau betul kenapa?”“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”

Suaminya tersenyum. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.


“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”

“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”

“Okey..”

Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.

Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah… Muhamadurrasulullah..’.

Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.****

Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas, lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai, dia menarik kembali kad pintarnya.

“Jom masuk sayang.”

Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu. Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.

Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.

Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.

“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”

Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.

“Sila duduk..”

“Terima kasih.”

Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai. Cantik. Gabungan seni lama dan baru.

“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”

“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”

“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”

Safiyyah hanya diam merendah diri.

“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan.”

Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.

Safiyyah memerhati.

MISI JIHAD CINTA

Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin AmmarNama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad

Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..

Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya? Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat. Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.

Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.

“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”

Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.

“Ni bang..”

Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.

Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.

“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”****

“Bang..”

Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.

“Ya?”

Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.

“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”

“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni?”

“Habis tu.. Kenapa menangis?”

“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”

“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”

“Abang..”

“Ya?”

“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”

“Safiyyah sayang…”

“Ya bang..”

“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”

“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan solehah daripada Safiyyah.”

Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.

“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”

“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”

“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”

“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah. Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”

“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”

“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan. Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”

“Ya, abang faham.”

“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat bang..”

Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.

“Sabar la. Tak lama lagi..”

****Di khemah persiapan, Kota Toledo.

Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan alunan bacaan Al-Quran.

Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.

Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia kerana bakal menemui Rabbnya.

“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini. Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi yang terbaik.”

Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.

“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas, hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang, Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat syahid.”

“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi isteri abang..”

“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”

Dahi isterinya dikucup lembut.

“Abang ada satu permintaan.”

“Apa dia bang?”

“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”

“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”

“Ya,InsyaAllah.”

Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.

“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”

Terdengar suara memberi salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.

“Waalaikumsalam.”

Uwais membuka pintu khemah.

“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”

“Baiklah. Terima kasih.”

Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.

“Sayang, dah tiba masanya.”

“Ya.”

Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.

“Kita jumpa di syurga ya.”

“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”****

Boomm..Boommmm..Boommmmm..

Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.

Bumm!

Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.

Bummm!

Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah tersenyum.

Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit.

Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji.

Mereka bertemu di syurga.


Surah At-Taubah :

(52) Katakanlah: (Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu kemenangan atau mati syahid) dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya atau dengan perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu bersama-sama kamu.

(71) Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(72) Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam Syurga Adn serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar.

(111) Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Surah Al-Ahzab :

(22) Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka: Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.(23) Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

Friday, 26 November 2010

Doa Ringkas Sesama Muslim

"Assalamualaikum," sapa seorang Muslim kepada saudaranya sejurus mereka bertemu. Lantas dijawab saudaranya,"Wa'alaikumussalam."
    
     Demikian indahnya Islam mengajar kita memulakan perkenalan saudara se-Islam atau memulakan bicara saat bertemu. Pertemuan dimulakan dengan sebuah doa dan dibalas kembali juga dengan sebuah doa. Doa memohon kesejahteraan seorang muslim. Doa ini jugalah yang menyatukan hati-hati yang bersatu di bawah aqidah tauhid.
      
     Namun umat akhir zaman ini sering lupa untuk membalas ucapan salam saudaranya itu dengan balasan yang lebih baik. Allah berfirman yang bermaksud: "Dan apabila aku diberi penghormatan dengan sesuatu ucapan yang hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu." (Surah an-Nisa' 4:86)          



Ucapan Salam
Jawab Salam
السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمة الله
السلام عليكم ورحمة الله
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته



Ada juga pendapat mengatakan bahawa ada penambahan "ومغرفته ورضوانه وخيرته" pada hujung lafaz salam. Berdasarkan Fatwa al-Shubkah al-Islamiyyah, penambahan kalimah tersebut adalah bidaah kerana jika penambahan demikian wujud, pasti Rasulullah s.a.w. akan mengucapkannya.

Oleh sebab itu, jika ada yang memberi salam dengan lafaz: "ومغرفته ورضوانه وخيرته" maka memadai menjawabnya: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.